Wat is langdurig klantrelatie beheer?
In de wereld van het ondernemen draait alles om het opbouwen van sterke relaties. Hoewel een groot deel van onze energie gaat naar het binnenhalen van nieuwe klanten is het behouden van de relatie met bestaande klanten net zo belangrijk. Dit is precies waar langdurig klantrelatie beheer om de hoek komt kijken. Maar waarom is nu juist dat zo belangrijk voor het succes van jouw eigen bedrijf?
Wat houdt langdurig klantrelatiebeheer in?
Eigenlijk zegt het woord het al. Langdurig klantrelatiebeheer is het beheren van alle (bestaande) klantrelaties binnen jouw bedrijf met de insteek om hier een langdurige en waardevolle samenwerking te creëren. Je kent de term wellicht uit het Engels waarin we spreken over CRM: customer relationship management. Om je klantrelaties goed in kaart te brengen en te kunnen beheren gebruik je een CRM-systeem. Hierin houd je alle informatie van bij, vanaf het eerste gesprek tot aan de uiteindelijke sale.
Waarom is een langdurige klantrelatie zo belangrijk?
In een zakelijke omgeving waar de concurrentie op de loer ligt, is het hebben en behouden van een goede klantrelatie van cruciaal belang.
- Het behouden van klanten is qua kosten en tijd veel efficiënter dan het steeds binnenhalen van nieuwe klanten. Bestaande klanten voelen vaak een bepaalde loyaliteit naar jou en zijn minder snel geneigd om over te stappen naar de concurrent.
- Tevreden klanten zijn eerder geneigd om de samenwerking te verlengen, je andere product of upsell af te nemen of om herhaalaankopen te doen.
- Klanten die zich gehoord voelen zullen hun ervaringen delen met anderen en maken op dit manier gratis reclame voor jouw bedrijf.
- Door goed klantrelatiebeheer krijg je meer inzicht in het gedrag, de voorkeuren en de behoefte van jouw klanten. Met deze informatie kun je je producten, diensten of marketing nóg beter maken, zodat je jouw doelgroep nog beter kunt bereiken.
Leads genereren door effectief klantrelatiebeheer
We willen allemaal meer klanten en de enige manier om meer klanten te krijgen is om al je leads ook echt op te volgen. Er zijn natuurlijk diverse strategieën die je hiervoor kunt volgen, maar het is vooral belangrijk dat je een manier kiest die bij jou en je bedrijf past. Denk bijvoorbeeld aan:
- Houd het contact persoonlijk. Je klanten vinden het fijn om persoonlijk aangesproken te worden en niet als een van de velen. Juist door een persoonlijke benadering kun je een klant ook van een specifiek advies voorzien.
- Houd regelmatig contact met je klanten, zelfs na de verkoop. Hoe gaat het nu? Is het product naar wens? Ben je goed geholpen? Uiteraard kun je dit proces ook heel gemakkelijk automatiseren!
- Bied fantastische klantenservice zodat een negatieve ervaring alsnog kan worden omgezet in een positieve oplossing.
- Luister naar wat je klanten te zeggen hebben en doe ook iets met die informatie. Juist met de input van je klanten kun je je producten en diensten verbeteren.
Klantrelatiebeheer uitbesteden
Het opbouwen van langdurige klantrelaties kost tijd. Tijd die jij wellicht niet hebt of zelf niet wilt investeren. Wij van Vennema Klantrelatie kunnen dit hele proces voor je uit handen nemen.
Wanneer je kiest voor het uitbesteden van je sales gaan wij voor jou aan de slag. Vanaf het eerste gesprek in je DM tot het closen van de sale. De hele customer journey staan wij aan je zijde en kijken met je mee hoe we jouw doelgroep het beste kunnen bereiken. Je krijgt hiervoor je eigen sales team toegewezen, van appointmentsetters tot closers en coaches die er alles aan doen om jouw leads op te volgen en jouw potentiële klanten ook daadwerkelijk binnen te halen. Alle informatie houden we bij in ons CRM-systeem en we kijken, samen met jou, naar je sales en leads proces en optimaliseren waar nodig.
Het uitbesteden van je sales en acquisitie is nog nooit zo makkelijk geweest!